söndag

En blå helg

 Lördageftermiddag hade ett blått sken över sig när jag klättrade uppför stegen för att se hur mycket mer isolering som behövdes. 

Det blev några timmars vevande av mossrivaren för Harrys del medan jag gjorde det jag kunde. Stallet är nu färdig isolerat och det känns rätt väl invändigt. Det blev framför allt tystare och inte lika burkigt ljud som tidigare. Så nu är alla stora grejer med självaste husstommen äntligen klart. I och för sig är målningen utvändigt kvar att göra men det känns inte lika krångligt och stort. Det är ju bara färg, penslar och tid som behövs då.


 I sadelkammaren har fler "pappakrokar" skruvats upp och fyllts med bland annat huvudlag och tömmar. Vi har en del, men å andra sidan har sex hästar sin egen utrustning plus att det finns några extra huvudlag. Herkules är den som vinner ligan i antalet träns, jag tror han har 3-4 att välja bland medan de andra bara har varsitt. Selhängarna har kommit upp fast vi skulle behöva en eller två till då russens selar inte har plats utan trängs med Fias sele.
Ni kan inte ana hur mycket enklare allt känns när prylarna börjar finna sina platser. Kvar att göra i sadelkammaren är att koppla in diskbänken, in med ett hyllsystem, några andra hyllor/skåp (vet inte riktigt vad det blir ännu) samt bord och några stolar.

Hästen på tavlan heter Årvin 1345 och är ett arvegods från släkta.

Dagens eftermiddag fylldes med frustande från Maja och Herkules då vi gav oss ut på snöpulsning i månskenet. Det är att passa på innan varenda kvadratcentimeter av lägderna är skotertrampade. Då är det kört för vår del,det blir för hårt och vasst att kliva igenom för hästbenen plus att jag inte riktigt litar på att skoteråkarna ser oss i mörkret, det går så fort över backar och krön ibland. Innan vi vände hemåt blev det en lång och snabb galopp så snöknularna ven. Herkules var orsaken till att den blev både lång och snabb då han var riktigt på hugget idag :).


I russlyan har det renbäddats och det är alltid uppskattat. Knubben brukar vara den som först måste ta sig en lång tupplur så att han har spån långt upp över öronen när han kliver upp. De andra nöjer sig med att bara  krafsa runt lite. Det är tur dom är sams då tre russ och en fölis absolut ska vara inne och trängas samtidigt.

5 kommentarer:

karin sa...

Men herreminje va de ser fint ut i stallet!!! Och va kul att Årvin fått sin plats där!!! Farbror Nisse gläds nog från sin himmel...
Åsså de där gullpluttarna i spånhögen, va roliga de är!!!
Kram från Ma till er alla på Torpet.

Camilla sa...

Vad otroligt fint och harmoniskt det blev med det gamla fotot över tränsen! :)

Anonym sa...

HEJ FINA ELIN!!! Vad roligt att det blev så fint med stallet, jag måste komma och säga hej någon dag känner jag :)

Ville passa på att skriva tuuuusen tack för den lilla presenten! Jag älskar kortet, det kan vara det finaste jag någonsin sett faktiskt! :)

Massa kramar från mig!

Sofie sa...

Oj! Det var ju såklart jag som skrev! /Sofie

elin sa...

Mamma- aha, då vet jag var tavlan kommer ifrån.
Camilla- Tack :)
Sofie- Du är alltid välkommen!