söndag

Tömkörning med Maja

Från början var hon skeptisk till sidepullen gick som en giraff. Tömmarna längs med rumpan och neröver benen verkar hon accepterat och idag var det ingen tillstymmelse till att vifta med bakbenen. Vi har inte någon bra tömkörningsgjord åt henne ännu så tömmarna hamnar lite tokigt. Nackdelen med rundhö är att det aldrig finns några balsnören nuförtiden. Man behöver ju balsnören till massor av saker som tex tömsänkare.
Ju fler svängar vi gick runt går'n desto bättre gick det iallafall. Jag fick en protest från henne men det var bara ett lamt försök att slippa gå dit vi var på väg. Hon var dock lite modigare att komma fram till bettet idag än tidigare vilket ju känns toppen. Dessutom har hon har blivit mycket mjukare och finare i ryggen och sadelmärkena från en tidigare illasittande sadel har i det närmaste försvunnit. Jag hoppas att hon fortsätter utvecklas i den här takten.
På slutet tömkörde Harry och då kom det frustningar från en rätt avslappnad och cool häst. Hon avslutade sitt pass med massage och en kraftfodergiva.


Innan det blev alldeles mörkt skrittade vi ut med Herkules och Fia. Jag får rida barbacka nuförtiden eftersom vi inte har någon sadelgjord som når runt henne. Jag och Fia skrittade på vägen medan Herkules fick gå lite hårdare. Han pulsade djupsnö med hussen på ryggen. Snön var långt ovanför bakhaserna så lite fick han kämpa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan få balsnören av mig, jag svämmar över av dem ; ) hur mycket vill du ha?
Kicki

elin sa...

Några styckna räcker bra tack :D