söndag

En hästhelg


Idag har vi ridit ut på en långtur i snön och finvädret. Hästarna var pigga och glada och blev svettiga innan vi var hemma. Igår longerades Herkules. Han gick lite halvhjärtat men å andra sidan gjorde jag också det. Fias gårdag gick ut på att lära sig hjälperna för att flytta vänsterbogen. Det tog ett tag innan hon fattade så jag brydde mig aldrig om att "ta itu" med högersidan också. Det kan vi göra en annan dag.

Mylta tömkördes en lite längre sväng precis som igår. Hon är också pigg och glad och full med bus. Hon tar travkommandon och halter jättefint. Hemma på gårdsplanen fick hon dra lite linor och svängel. Hon är duktig hon.

Knubben jobbades i kapsonen. Öppnor och slutor, mestadels i skritt. Det blev även en sväng runt kvarteret också. För att stretcha lite började vi träna på att buga vilket han tyckte var skoj. Jag ska försöka pallra mig upp på hans rygg nu när snön ligger mjuk. Det kan behövas tror jag eftersom han är hal som en såpad gris att sitta på....

Yra har säckats ut med skramliga saker. Hon tycker att det är absolut jätteäckligt att ha saker som låter runt sin kropp. Jag har tagit morotsbelöning till hjälp för att det ska gå lite fortare och idag stod hon helt stilla och lös medan jag skramlade med allt jag kunde hitta på henne. Hon är duktig hon också.

3 kommentarer:

karin sa...

Jag tror det är du som är duktig Elin !
Vill att det ska bli tillfälle omgående så jag får träffa dina/era protter och särskilt Fia då eftersom hon är nyheten.
Skönt med lite mindre kallt väder för er som måste ut i alla väder.
Klappa hästarna från mej.

Anonym sa...

Hej!
Disa som rapporterar...
Hon har precis blivit av med stora Qurre och fått sällskap av ponnyerna från i somras. Hon tycker det är förträffligt med en russpojke, Fantast, som sällskap. Findus står inte lika högt i kurs, han är ju bara en korsning Shettis/Welsh.
Det enda tråkiga med att Qurre försvann var att nu finns det inte hur mycket mat som helst i hagen längre:-)
Ebba red häromdagen och tog de första travstegen för Disa var lite pigg!
Ha det bra i kylan!
Ebba & Disa & Hanna

elin sa...

Vad roligt att få en rapport från Disa! Kul att hon fått lite ponnysällskap igen och jag hoppas att hon sköter sig..